Hogere conversie op je website of landingspagina nodig? Natuurlijk! Hogere conversie zorgt voor meer leads, klanten en uiteindelijk omzet. In dit artikel geven we je 10 tips, waarmee je direct aan de slag kunt op je eigen website of landingspagina.

1. Geef je bezoeker iets dat meerwaarde heeft

Het heeft geen zin om onderstaande tips uit te voeren, wanneer je een waardeloos aanbod hebt voor je bezoekers. Zelfs een ultra-geoptimaliseerde landingspagina zal moeite hebben om een slecht product te verkopen.

Voordat je de tekst op je pagina laat herschrijven of nieuwe foto’s laat maken, moet je eerst goed naar je aanbod kijken en neem vooral de reacties van je bestaande klanten mee in je evaluatie.

Wat kun je verbeteren?

  • Hoe lang duurt het voordat men een offerte krijgt na de aanvraag?
  • Zit de demonstratie van je product of dienst goed in elkaar?
  • Is de inhoud van je e-book of whitepaper de moeite waard?
  • Etc.

Wees eerlijk tegen jezelf en als het verbetert kan worden, verbeter het dan. Pas wanneer je aanbod geperfectioneerd is kun je de volgende tips implementeren.

2. Voeg klantervaringen en reviews toe

Als je van plan bent om ergens geld aan uit te geven, waar je nog niet veel over weet, wat doe je dan als eerste?

Dan ga je op zoek naar klantervaringen en reviews. Op websites en landingspagina’s vind je deze klantervaringen vaak terug in de vorm van testimonials en het mooie is dat jij bepaalt welke testimonials je laat zien.

Uit onderzoek blijkt dat 80% van de mensen eerst een review leest voor ze overgaan tot aankoop van een product of dienst.

Testimonials geven vertrouwen en vertrouwen zorgt voor hogere conversie.

voorbeeld testimonial conversie verhogen

3. Splittest je landingspagina met A/B testing

A/B testen (ook wel splittesten genoemd) is met afstand de beste en meest betrouwbare manier om je conversie te verbeteren. Het is namelijk meetbaar.

Bij A/B testing wordt een pagina vergeleken met een variant op die pagina, die op 1 of meerdere punten verschilt van het origineel. Hieronder een voorbeeld van een A/B test:

Wanneer je de pakkende koptekst van je pagina (ook wel Headline genoemd) wilt A/B testen, dan gebruik je de originele pagina (A) met de eerste koptekst en vervolgens maak je een variant op die pagina (B) met een andere koptekst. De rest op de pagina blijft hetzelfde.

De traffic (je bezoekers) wordt nu verdeeld over pagina A en B. Dus als er 100 bezoekers langskomen, krijgen 50 variant A te zien en 50 variant B.

Wanneer je van beide pagina’s de conversie bijhoudt, kun je na verloop van tijd zien welke pagina het beste presteert.

Je kunt vrijwel elk element op een pagina op deze manier testen en omdat je maar 1 onderdeel per keer test, weet precies wat wel en niet werkt.

Er zijn tools beschikbaar om A/B tests mee uit te voeren, maar bij Leadpaginas.nl zitten deze tests standaard in ieder pakket.

4. Schrijf teksten die gericht zijn op voordelen voor de klant

De bezoekers van je web- of landingspagina zijn niet geïnteresseerd in de kenmerken van je product of dienst. En ook niet in je missie & visie of de geschiedenis van je bedrijf.

Het gaat potentiële klanten maar om 1 ding:

Wat levert het MIJ op?

Als het ze tijd en geld bespaart of hun leven makkelijker maakt, is dat hetgeen wat je moet vertellen op je pagina.

Bezoekers van Leadpaginas.nl maakt het bijvoorbeeld niet uit welke hosting we gebruiken of welke software wij gebruiken, maar wel dat hun pagina’s snel inladen en meer leads opleveren.

Zie je het verschil?

5. Haal alle uitgaande links weg

Je website is gemaakt om het voor je bezoekers zo makkelijk mogelijk te maken om hun weg te vinden. Daarom staat er op ieder pagina bovenaan navigatiemenu en onderaan een footer met links naar andere belangrijke pagina’s.

Maar een landingspagina is gemaakt voor iets anders, namelijk het genereren van leads en sales. Op zo’n pagina is het dus absoluut niet de bedoeling dat bezoekers op allerlei links klikken en je pagina verlaten. De focus ligt hier op je aanbod.

Verwijder alle links op je landingspagina (behalve je CTA) en je conversie krijgt gegarandeerd een boost.

Hieronder een goed voorbeeld van hoe het dus NIET moet:

navigatie landingspagina

 6. Zorg dat de inhoud ‘Scanbaar’ is

Er is veel onderzoek gedaan naar de manier waarop wij lezen en uit een van die onderzoeken blijkt het volgende:

  • Eerst kijkt men naar de grootste afbeelding op een pagina, dan de kopteksten en dan de gewone teksten
  • Men kijkt het langst naar de afbeeldingen, dan naar de kopteksten en advertenties, dan de bulletpoints (opsommingen)
  • Bezoekers kijken het kortst naar de gewone teksten

Wat leren we hiervan: Kom ter zake!

Grote blokken tekst schrikken bezoekers af en zorgen ervoor dat ze vroegtijdig afhaken. Ook al is je tekst nog zo goed geschreven en gericht op de voordelen, als het niet goed georganiseerd is voor optimale leesbaarheid met bulletpoints en kopteksten, zullen je bezoekers moeite hebben om er doorheen te komen.

7. Maak je formulier korter

Als je gevraagd wordt om je voornaam en je e-mailadres, dan zul je die waarschijnlijk geven zolang er een goede reden voor is. Maar wat als er gevraagd wordt om je:

  • Je voor- en achternaam
  • Je adres
  • Je beroep
  • Je jaarsalaris
  • Je telefoonnummer
  • Je adres
  • Je bankrekening

Waarschijnlijk ben je dan een stuk terughoudender. Je denk waarschijnlijk:

  • Waarom hebben ze dit allemaal van mij nodig?
  • Wat doen ze met al deze informatie?
  • Ik heb hier geen tijd voor

Je bezoekers denken hier hetzelfde over wanneer ze een formulier zien op een landingspagina en al deze vragen zijn redenen om de pagina voortijdig weg te klikken.

We zeggen niet dat je gelijk je formulier helemaal moet inkorten tot alleen een naam en e-mailadres, maar probeer de invulvelden die je niet per se nodig hebt te verwijderen. Korte formulieren converteren beter dan lange.

8. Stuur de juiste traffic

Dit is een inkoppertje, maar wel de moeite waard om te vermelden. Een koelkast verkopen aan een Eskimo is nu eenmaal lastig. Wanneer je je product of dienst niet laat zien aan het juiste publiek, wordt het heel moeilijk om conversies te krijgen.

Let goed op waar je bezoekers vandaan komen en kijk niet alleen naar kliks en conversies. Analytics zijn belangrijk, maar kijk ook naar het publiek dat je analyseert.

9. Voeg visuele elementen toe

Mensen zijn visueel ingesteld en houden dus meer van kijken dan van lezen. Uitlegvideo’s kunnen je bezoekers in korte tijd veel info geven over je product en de voordelen ervan.

Wat ook altijd goed werkt is de zogenaamde ‘Hero Shot’.

Een Hero Shot is een geloofwaardige foto of video van een oplossing die de relevantie, context, waarde en emotie laat zien van een product of dienst om de klant te ondersteunen, informeren of aan te sporen tot de aankoop.

Dit kan dus een foto zijn van je product, maar bijvoorbeeld ook een afbeelding of video die een van de voordelen uitbeeldt. De beste hero shots zijn een combinatie van (zichtbaar) tevreden klanten die je product of dienst gebruiken:

hero shot voorbeeld

 10. Maak van je CTA een GTP

Voor je besluit om woorden als “Verzenden” of “Aanvragen” te gebruiken op je web- of landingspagina, moet je beseffen dat dit hele saaie woorden zijn die mensen elke dag op allerlei pagina’s tegenkomen.

Bij marketing gaat het er om dat je product of dienst opvalt tussen de rest. Je call-to-action moet dus spannend zijn en je bezoeker verleiden om te klikken.

In plaats van een gewone CTA kun je beter een GTP gebruiken. GTP staat voor “Give The Payoff” en betekent eigenlijk; geven wat je de bezoeker hebt belooft, in plaats van vertellen wat hij moet doen. Voorbeelden:

  • Stuur mijn offerte i.p.v. Offerte aanvragen
  • E-book ontvangen i.p.v. Download e-book
  • Plan mijn gratis demo i.p.v. Gegevens verzenden

Mensen willen niet horen wat ze moeten doen, maar wat ze krijgen.

Gegarandeerd hogere conversie

Als je deze tips gebruikt zul je gegarandeerd je conversie verbeteren. Weet je niet hoe je zelf deze aanpassingen moet maken, overweeg dan ons aanbod.

bouw mijn landingspagina