Waarom zou je een landingspagina laten maken en waar moet je op letten? Bedrijven kiezen er steeds vaker voor om een custom landingspagina te laten maken. Zeker wanneer ze adverteren op bijvoorbeeld AdWords of Facebook.

Landingspagina’s winnen steeds meer aan populariteit, dus hoogste tijd om wat aandacht te geven aan wat erbij komt kijken wanneer je besluit om er een te te laten maken.

landingspagina laten maken

Waarom zou je een landingspagina laten maken?

Bezoekers die op een advertentie klikken ‘landen’ op een webpagina en op die pagina moeten ze vervolgens een bepaalde actie uitvoeren om te converteren naar een lead of een klant. Deze actie kan bijvoorbeeld zijn:

  • Het invullen van een formulier voor:
    • Meer informatie
    • Het aanvragen van een offerte
    • Een gratis demonstratie
  • Het bestellen van een product of dienst
  • Het downloaden van een e-book of whitepaper
  • Etc.

Als die pagina niet aansluit bij de boodschap in de advertentie, veel afleiding bevat (zoals links die niets te maken hebben met de actie die verlangd wordt) of te traag inlaadt, dan is de kans dat de bezoeker de gewenste actie uitvoert klein.

Wanneer je een landingspagina laat maken die volledig gericht is op het conversiedoel, alle afleiding verwijdert en zorgt dat deze supersnel inlaadt, dan maximaliseer je de kans dat je bezoeker de gewenste actie uitvoert. Zeker als je de pagina ook nog laat A/B testen.

Het laten bouwen van een goede landingspagina is dus cruciaal voor het succes van je campagne.

Waar moet je op letten als je een landingspagina laat bouwen?

Allereerst moet je er zeker van zijn dat het gaat om een echte ‘Stand-Alone’ landingspagina, die dus los staat van je gewone website. Zonder afleiding zoals navigatiemenu’s. Als je door je webbouwer een landingspagina laat maken, zorg er dan voor dat je dit goed duidelijk maakt.

Hieronder nog een aantal belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden:

Message Matching

Zorg ervoor dat de inhoud van je pagina aansluit bij de boodschap van je advertentie. Dit is niet alleen goed voor je conversie, maar ook voor de kosten van je AdWords campagne. Hoe relevanter de pagina achter je advertentie, hoe lager de kosten per klik.

Voorbeeld van een goede message match:

message matching goed

Gebruiksvriendelijkheid

Het moet voor de bezoeker direct duidelijk zijn welke actie er verlangt wordt en het moet zo gemakkelijk mogelijk zijn om deze actie uit te voeren. Denk hierbij aan plaatsing van knoppen, formulieren, etc. Dit is een onderdeel dat heel gemakkelijk geoptimaliseerd kan worden met A/B testing.

Daarnaast moet je landingspagina natuurlijk goed werken op alle (mobiele) apparaten.

Goede copy

Copywriting is een kunst. En voor de zakelijke markt moet het een winnende combinatie zijn tussen pakkende teksten en bewezen marketingtechnieken, zonder ‘pushy’ of opdringerig te zijn.

Laadtijd van je landingspagina

Hoe sneller je landingspagina laadt, hoe hoger de conversie zal zijn. Nog een reden waarom de meeste ‘gewone’ bedrijfswebsites ongeschikt zijn als landingspagina. Er staat vaak veel te veel code op die allemaal ingeladen moet worden en de webhosting is meestal niet geschikt om grote hoeveelheden traffic (zoals van een advertentiecampagne) te kunnen verwerken.

A/B testing

Wanneer je de verschillende onderdelen op je landingspagina niet laat testen, gooi je onnodig geld weg. Met A/B tests kun je eenvoudig zien wat wel en niet werkt. Op basis van de resultaten wordt de landingspagina continu geoptimaliseerd voor het beste resultaat.

ab testing uitleg

Door wie een landingspagina laten maken?

Dit is een van de belangrijkste vragen. Er zijn talloze web bureaus en freelancers die een landingspagina voor je kunnen maken, maar helaas ontbreken er vaak een of meerdere puzzelstukjes. Een webdesigner is namelijk niet altijd een conversiespecialist of copywriter.

Stel daarom altijd de volgende vragen aan de partij door wie je een landingspagina laat maken:

  • Krijg ik een echte ‘Stand-Alone’ landingspagina?
  • Wordt er gekeken naar mijn advertentie, campagne en sales funnel?
  • Is mijn pagina gebruiksvriendelijk en geschikt voor alle apparaten?
  • Wie schrijft mijn teksten en zit er een goede formule achter?
  • Welke webhosting wordt er gebruikt en deze snel genoeg? (elke milliseconde telt!)
  • Hoe wordt mijn landingspagina getest en geoptimaliseerd?

Als het antwoord nee is of “Dat weet ik niet”, dan is het waarschijnlijk niet de juiste partij voor de opdracht en kun je beter door een gespecialiseerd bedrijf een landingspagina laten maken.

bouw mijn landingspagina