Ergens in de jaren negentig kregen we als internetgebruikers te maken met een nieuwe fenomeen genaamd Bloggen. Dit fenomeen heeft het internetlandschap en de manier waarop bedrijven contact maken met hun klanten voorgoed veranderd.

Fast forward naar nu: Iedereen, van make-up meisjes op hun zolderkamer tot CEO’s van multinationals, blogt. En het is niet zomaar een trend, want in 8 jaar tijd is het aantal bedrijven dat blogt verachtvoudigd!

In dit artikel vind je de belangrijkste redenen waarom jij ook zou moeten bloggen om meer leads te verzamelen en tips over hoe je van je blog een leadgenerator maakt.

Waarom bloggen belangrijk is

Voor een bedrijf zou bloggen meer moeten zijn dan alleen vertellen wat het laatste nieuws is. Als je het goed doet kun je een autoriteit worden in de markt waarin je actief bent, een kijkje in de keuken geven en je vindbaarheid in Google verbeteren.

Door blogartikelen te schrijven over je product of dienst die informatief zijn voor je klanten en de branche, positioneer je jezelf als dé bron waar je publiek gebruik van maakt wanneer er iets opgezocht moet worden.

Hoe meer waardevolle pagina’s je produceert, hoe interessanter Google je website vindt en hoe meer bezoekers je aan zult trekken.

Bedrijven die bloggen genereren ook nog eens veel meer links naar hun website en dat is een van de belangrijkste factoren voor je score in Google.

Maar wat gebeurt er als je bezoekers op je blog landen?

Je wilt hun aandacht trekken en vasthouden, ze over laten gaan tot actie en zorgen dat ze converteren in klanten of leads.

Hier zijn 7 technieken om je leadgeneratie strategie te verbeteren.

1. Gebruik Call-To-Actions in je blogartikelen

Met een call-to-action (CTA) spoor je bezoekers aan om actie te ondernemen. Iedere landingspagina of advertentie heeft een CTA nodig, maar ze worden te weinig gebruikt in blogs.

Wanneer je een blogartikel schrijft over een bepaald onderwerp, probeer dan een link toe te voegen naar een bijvoorbeeld een whitepaper met meer waardevolle informatie over dat onderwerp, die men kan downloaden in ruil voor een e-mailadres.

2. Gebruik een Info Bar

Waarschijnlijk heb je wel eens een website gezien met een balk aan de bovenkant zoals deze:

info bar leadgeneratie

Dit is een opvallende balk met een call-to-action die veel gebruikt wordt om leads te verzamelen via blogpagina’s. Vaak gaat de link naar een landingspagina met een invulformulier en de balk zelf is niet storend voor de bezoeker.

3. Bied je bezoekers iets exclusiefs

Mooi dat je gratis informatie geeft over je product of dienst op je blog, maar het kan ook slim zijn om wat meer diepgaande informatie achter te houden, die je kunt ruilen voor contactgegevens.

De truc is om waardevolle informatie weg te geven in je blogartikel en nog een stapje verder te gaan in je exclusieve informatie. Dit kan een bijvoorbeeld een downloadbaar rapport zijn, een webinar over het onderwerp of zelfs een telefonisch consult.

4. Geef je bezoekers extraatjes

Als je een webshop hebt, kun je op een mooie manier leads genereren door je bezoekers korting aan te bieden op hun aankoop.

Zalando doet dit bijvoorbeeld door €5 korting te geven wanneer je je inschrijft voor hun nieuwsbrief:

extraatje leadgeneratie

5. Gebruik een Scroll Box

Wellicht heb je ze weleens gezien. Je bent een artikel aan het lezen en terwijl je naar beneden scrollt, schuift er rechts onderin je beeld een melding met de vraag of je de nieuwste whitepaper wilt downloaden.

Dit is een zogenaamde “Scroll Box”

View post on imgur.com

Hiermee kun je bezoekers die de moeite nemen je artikel helemaal lezen (en dus door scrollen tot het einde) belonen, door ze informatie aan te bieden die dieper gaat dan het artikel. Uiteraard in ruil voor contactgegevens.

6. Downloadbare samenvattingen

Wanneer je wat langere blogs schrijft van 1500 woorden of meer, kun je bepaalde bezoekers afschrikken die geen tijd hebben om alles te lezen. Maak het deze bezoekers gemakkelijk door een korte samenvatting van je artikel beschikbaar te stellen.

In de samenvatting zet je alleen de belangrijkste punten in een PDF die bezoekers kunnen downloaden in ruil voor bijvoorbeeld hun e-mailadres.

7. Banners in je zijbalk

Bijna elke blog heeft een zijbalk en in die zijbalk zie je vaak een CTA staan in de vorm van een knop, formulier of banner. Dit kan een aanmoediging zijn voor een nieuwsbrief inschrijving, maar bijvoorbeeld ook een concreet aanbod.

UC Logistics doet dit op hun blogpagina, maar misschien net iets teveel:

zijbalk banner leadgeneratie

Om erachter te komen wat wel of niet werk, zul je natuurlijk moeten A/B testen. Bijvoorbeeld een formulier vergelijken met een knop of je kunt verschillende afbeeldingen tegen elkaar testen.

Meer leads nodig?

Meer leads genereren via internet staat bij veel bedrijven bovenaan het lijstje. De beste manier om dit te realiseren is door waardevolle content op je blog te publiceren en vervolgens op diverse manier linken naar een geoptimaliseerde pagina, waar de conversie plaats vindt. Dit kun je zelf doen, maar je kunt natuurlijk ook door ons een landingspagina laten maken.

bouw mijn landingspagina