In dit artikel duiken we in de definitie van een landingspagina, met echte voorbeelden van landingspagina’s, een paar designtips en natuurlijk het antwoord op de vraag: “Wat is een landingspagina?”

Wat is de definitie van een landingspagina?

Een landingspagina is een op zichzelf staande webpagina die ontworpen is voor een enkel conversiedoel. Hij dient gemaakt te worden met in het achterhoofd 1 enkele actie die de bezoeker moet uitvoeren.

Conversiedoelen kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Het invullen van een formulier voor:
    • Meer informatie
    • Het aanvragen van een offerte
    • Een gratis demonstratie
  • Het bestellen van een product of dienst
  • Het downloaden van een e-book of whitepaper
  • Etc.

In de meeste gevallen staat de landingspagina eigenlijk helemaal los van je website, zonder menubalk die je bezoekers alleen maar afleidt van het conversiedoel.

Een goed voorbeeld is een Google Adwords landingspagina. Dit is een landingspagina waar bezoekers op “landen”, nadat ze op een Adwords advertentie hebben geklikt.

Een nieuwsbericht of blogartikel is dus GEEN landingspagina.

Blogbericht, geen landingspagina

Aan de andere kant is een downloadpagina voor een e-book of whitepaper met slechts 1 Call-To-Action (CTA) voor het conversiedoel (namelijk leads genereren) Wél een landingspagina.

white paper landingspagina

Is een landingspagina vergelijkbaar met de voorpagina van je website?

Nee, een landingspagina is zeker niet je homepage of de voorpagina van je website. Waarschijnlijk is het antwoord op de volgende 2 vragen namelijk ook nee:

  1. Heeft je voorpagina slechts 1 enkel doel?
  2. Heeft je voorpagina slechts 1 conversie mogelijkheid (zoals een knop of een formulier)?

Je homepage heeft meestal meer doelen:

  • Je bezoekers welkom heten
  • Vertellen wie je bent en wat je doet
  • Voorbeelden van je product of dienst laten zien
  • Nieuws- of blogberichten tonen
  • Het afspelen van een bedrijfsvideo
  • Etc.

Het zou best kunnen dat je homepage al CTA buttons heeft of misschien zelfs een formulier voor het aanvragen van bijvoorbeeld een offerte, brochure etc.. Maar je voorpagina is niet gebouwd om te converteren voor slechts 1 enkel doel. Het dient veel meer doelen.

Kijk eens naar de homepage van Bol.com. Deze heeft heel veel Call-To-Actions, maar het is absoluut geen landingspagina met 1 actie die de bezoeker gemakkelijk kan vinden en uitvoeren.

homepage bol.com

Bol.com heeft duizenden landingspagina’s (1 voor elk product). Elke productpagina is gemaakt voor 1 doel; het bestellen van het product en de belangrijkste en meest opvallende CTA is de bestelknop.

landingspagina bol.com

Wat is nu het nut van een landingspagina?

Nu we weten wat een landingspagina precies is, kunnen we het hebben over het nut van dit soort pagina’s en waarom ze zo belangrijk zijn voor je online marketing.

In de basis zijn er 3 verschillende typen landingspagina’s met ieder een eigen doel:

  1. Leadgeneratie
  2. Het verkopen van een product of dienst
  3. Een relatie opbouwen

1. Leadgeneratie

Landingspagina’s bedoelt voor het genereren van leads worden ook wel “Lead Capture” pagina’s genoemd. Deze pagina’s zijn gemaakt voor het verzamelen van informatie over je bezoeker. Het doel is om contactinformatie (zoals een e-mailadres), persoonlijke informatie (zoals een een naam) en andere info te vergaren, die je kunt gebruiken voor je sales- en marketingactiviteiten.

In ruil voor het achterlaten van deze informatie kun je de bezoeker iets aanbieden, bijvoorbeeld een:

  • Brochure
  • E-book of whitepaper
  • Nieuwsbrief
  • Webinar registratie
  • Demonstratie

2. Het verkopen van een product of dienst

Landingspagina’s voor de verkoop van een product of dienst is wat de meeste mensen eigenlijk direct snappen. Wanneer je wel eens iets bestelt op internet, heb je gebruik gemaakt van een landingspagina als klant.

Een verkooppagina is vaak een productpagina (e-commerce), een boekingspagina, gratis proefperiode, etc.

Het doel van deze pagina is het verkopen van een product of dienst. Je kunt adverteren met deze pagina’s, waarbij je traffic stuurt om direct verkopen te realiseren.

3. Een relatie opbouwen

Dit soort landingspagina’s worden ook wel “Click-Through” pagina’s genoemd en zijn bedoeld om bezoekers in je sales funnel te trekken. Ze zijn een mix van verkoop- en leadgeneratiepagina’s.

Het doel is om potentiële klanten warm te maken voor je product of dienst. De bezoeker krijgt op verschillende momenten in de sales funnel stukjes content aangeboden, die het karakter hebben van een verkoopgesprek:

  1. Het herkennen van probleem of pijnpunt van de bezoeker
  2. Een oplossing aandragen en de voordelen benoemen (je product of dienst)
  3. Het sluiten van de deal

Er zijn dus ook verschillende conversiemomenten in deze sales funnel, met verschillende pagina’s.

Met Click-Through landingspagina’s heb je de mogelijkheid om je leads op te warmen op je eerste pagina om ze vervolgens (al dan niet gesegmenteerd) door te sturen naar de volgende stap in je sales funnel.

Ze brengen je bezoeker in een “Ja” ritme, waarbij de laatste ja vaak nog een kleine moeite is.

bouw mijn landingspagina