Er zijn 2 basisvormen van landingspagina’s:

  1. Click Through (doorklik) landingspagina’s
  2. Lead Generation landingspagina’s

Click Through landingspagina’s (zoals de naam al zegt) hebben als doel de bezoeker te overtuigen door te klikken naar een nieuwe pagina. Dit soort pagina’s worden vaak gebruikt in e-commerce trajecten. Ze warmen de bezoeker op (pre-selling) en brengen ze dichter naar hun aankoopbeslissing.

Een veel gemaakte fout is dat advertentie traffic rechtstreeks naar een bestelpagina of registratieformulier wordt gestuurd. Dit resulteert in slechte conversies, omdat de advertentie niet voldoende informatie bevat voor de bezoeker om een weloverwogen beslissing te nemen.

Lead Generation landingspagina’s worden gebruikt om data te verzamelen, zoals een naam en e-mailadres. Het enige doel van dit soort landingspagina’s is het verzamelen van informatie, waarmee je in contact kunt komen met je potentiële klant voor sales- of marketingdoeleinden.

Een Lead Generation landingspagina bevat een invulformulier en een beschrijving van wat de bezoeker krijgt in ruil voor zijn persoonsgegevens. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Offerte of prijsopgave
  • Kortingsbon
  • Gratis consult
  • Demonstratie van product of dienst
  • Deelname aan wedstrijd
  • Registratie voor webinar
  • Gratis proefperiode
  • E-book, rapport of whitepaper